OMJK-anlægget

optimeret Logo.jpg

Om anlægget.
Vi kører i perioden 1945 – 1974, som giver os mulighed for at køre med damp- og diesellokomotiver samt varieret rullende materiel!
Anlægget fylder ca 300 m², der er 1 hoved-dobbelt-spor fra Nyborg til Odense, 1 enkeltspors-hovedspor fra Odense til Fredericia via Middelfart, samt 1 sidebane fra Odense til Svendborg.
Vi kører i Spor 0 størrelse 1:45 med Lenz-digitalstyring, el-systemet er med konstant 18 volt til sporet..
Lokomotiverne styres fra Cap´en højt placeret centralt i lokalet. Øverst i Cap´en er der skærme, som via kamera modtager billeder, hvor toget er, så lokomotivførerne hele tiden kan se, hvor ”deres” tog befinder sig.

Der er 10 stationer og 2 trinbrætter på anlægget, som styres af en Stationsbestyrer, dog er der på Odense St og Nyborg St assistance af en Rangerformand pga af stort rangerterræn, som i Nyborg kaldes Svanedammen.

Fra Nyborg mod Odense starter dobbeltsporet ved færgen Nyborg Fgh mod Nyborg H, Hjulby, Tommerup og Odense med et større godsområde.

Enkeltsporet Odense – Fredericia kører via Holmstrup, Middelfart og Fredericia.

Privatbanen Odense – Svendborg passerer først trinbrættet Odense Syd, Fr Bøge, Lindved og Svendborg, her kan man komme til Ærø med færgen Ærøskjøbing.

Og så lige, vi bygger stort set alt vores materiel selv!

Første søndag i hver måned køres der virkelighedstro køreplanskørsel fra kl 13.00 – 17.00

Sporplanen på Blangstedgård, som vi kører med lige nu, bortset fra Nyborg området, som ikke er helt korrekt, bla er der ikke spor på venstre side set mod færgen.

OMJK sporplaner Blangstedgård
Den oprindelige sporplan på Blangstedgård

Det oprindelige forslag til sporplan på Blangstedgård

Dette website bruger cookies. Fortsætter du med denne side, accepter du vores brug af cookies.